Het raceseizoen is afgelopen. De nieuwe kampioen is bekend en bij deze wil ik hem nogmaals feliciteren: Jonathan Kreuger, van harte gefeliciteerd met het kampioenschap. Daarnaast ook de felicitaties naar Joshua Kreuger en Nico Vertelman die tweede en derde in het kampioenschap zijn geworden.

Het was een mooi seizoen waar van alles te beleven was. Vele spannende momenten waarbij de zenuwen weleens de kans kregen om de overhand te nemen. Ook mooie en toch wel aparte momenten. Zoals in Assen waar Radio Veronica ons ondersteunde met de uitzending van Giel in de ochtendshow. Waarbij Frederique Dittrich de ins en outs van de BMW E30 Cup ondervond en verslag deed van bijvoorbeeld de verkeersinformatie. En alles voor een goed doel die een behoorlijke verkoop wist te generen.

Ondanks alles zijn er toch coureurs die op de één of andere manier het hoofd zeer koel weten te houden en de wedstrijd naar hun hand kunnen zetten. Maar dat betekend niet dat iedereen stil zal zitten. De auto’s gaan de garage in en worden ontdaan van de diverse onderdelen. Want het is namelijk de voorbereiding voor komend seizoen 2019 waarin alles nauwkeurig zal worden nagekeken op gebreken. Een versleten band zal nooit de grip van een nieuwe band hebben. Voor de bandenfabrikant en de leverancier zullen het drukke tijden worden om alle auto’s op tijd van nieuwe pantoffels te voorzien. En wat te denken van het sperdifferentieel die sporen van slijtage vertonen in de loop van het seizoen. Een seizoen waarin het langzaam beginnen te slippen en een doordraaiend wiel een veel voorkomende klacht van iedere coureur is naarmate het seizoen vordert.

Ook hier hebben we bij CC-Racing een leverancier voor die dit als een vakman verhelpt. Ieder rubbertje van de ophanging zal worden bekeken op speling. Want ja, een kleine centimeter speling kan een halve meter op het wiel betekenen en dat is een ontsporing die je niet wilt in de bolide met een snelheid van rond de 200 km/h. Nee, liever niet! De motoren worden ook niet aan hun lot over gelaten. Deze worden op vele kanten bekeken en gemeten op hun functie. Compressie en brandstof druk worden gemeten en waar nodig onderdelen vervangen en verbeterd.

Het hart van de auto moet in topconditie zijn om goed uit de startblokken te komen. Kleine oneffenheden in de carrosserie worden gevonden en gelijk gemaakt met de toelaatbare stroomlijn die de auto hoort te laten zien. Hier en daar zal er iets worden geklopt met een hamer en getrokken met een slaghamer of richtbank. En de lak moet natuurlijk ook aan alle controles voldoen. Want je kunt niet aankomen met roest en andere oneffenheden op de auto. Want dan vraag je je af waarom die ene sponsor niet meer een sticker en een som geld aan je schenkt. Tja, als je niet netjes een auto op de startstreep kunt leveren dan ziet de sponsor er ook geen heil meer in om die auto te steunen.

Het heeft immers twee kanten. De auto ziet er netjes en strak uit en de sponsor krijg berichtjes dat een potentiële klant zijn reclame heeft gezien. Dan maar hopen dat het ook zijn vruchten afwerpt en dat het daadwerkelijk een klant voor de sponsor zal worden. Een win-win situatie zal ik dan maar zeggen. Niets kun je aan het toeval overlaten en het zal een behoorlijke klus worden de komende maanden om ons voor te bereiden op komend seizoen. Daar wens ik iedereen natuurlijk heel veel succes bij en hoop ik dat ik iedereen weer mag tegenkomen volgend jaar voor een spectaculair en sportief raceseizoen.

Ik heb er nu al zin in en het jaar moet nog beginnen. Eerst nog even de Kerstman groeten en met vuurwerk afsluiten en dan gaan we elkaar hopelijk weer zien. En vergeet niet: je bent een rund als je met vuurwerk stunt! Daarom geniet ik wel van de knallers van de buurman.

Kees Ooyevaar