Prachtige races tijdens het super race weekend

Zo halverwege juli begonnen we aan de 2e helft van het seizoen bij de DNRT. En alhoewel we natuurlijk alleen over de BMW E30 Cup informeren moeten we toch even beginnen met de imponerende resultaten van de ‘oude’ BMW E30 tijdens de 12 uur van Zandvoort. Maar liefst 4 koppelteams stonden in de top-10 van deze race en vonden we het team van Tobias, Peter, Joshua en Jonathan Kreuger zelfs even aan de leiding van deze race. Wat een prestaties van de rijders en teams uit de BMW E30 Cup en een super promotie voor hetgeen we konden gaan verwachten tijdens de 5e race van het seizoen in de BMW E30 Cup.

Nadat iedereen het tijdschema had ontvangen, wisten we al dat het een uitdagende race zou gaan worden. Niet een gecombineerde vrije training/kwalificatie met twee of drie sprintraces, maar een kwalificatie, 10 ronden en 50 minuten race op het programma. De meningen over dit programma waren verdeeld, maar het beloofde in ieder geval spannend te gaan worden waarin het team ook nog een rol van betekenis kon gaan spelen.

De briefing strenger

Door het drukke programma stond de briefing om 08.15 uur op de planning, maar waren er behalve de ‘standaard’ punten nog een aantal belangrijke opmerkingen van de wedstrijdleiding. Voortaan zal de briefing in het TC-gebouw worden gehouden, krijgen deelnemers een muntje als bewijs van aanwezigheid en zal hier streng(er) op gecontroleerd gaan worden.

De briefing van de DNRT zal vanaf augustus 2017 strenger gaan worden

Na de briefing konden de rijders snel terug naar de standplaats voor de voorbereiding op de kwalificatie die om 09.00 uur van start zou gaan.

Voorafgaand aan de racedag waren de voorspellingen constant anders: regen, zon, weer regen en uiteindelijk toch kans op een zonnetje. In de morgen was het nog behoorlijk bewolkt met hier en daar een kleine druppel regen. De grote vraag was dan ook “wat gaat er nu gebeuren?” waardoor de kwalificatie begon in bewolkte omstandigheden.

Gele vlag situatie zorgt voor halve kwalificatie

De kwalificatie was een sessie waarin de rijders in het begin een goede tijd moesten hebben neergezet, omdat er al snel een aantal rijders van de baan waren gegaan en hiermee een gele vlag situatie hadden veroorzaakt. Zo omstreeks de 5e ronde wisten de rijders in de top-10 de (persoonlijk) snelste rondetijd te rijden en deze, mede door de situatie op de baan, niet meer te verbeteren en was het wachten op de finishvlag.

De startopstelling voorafgaand aan de kwalificatie van de BMW E30 Cup op Circuit Zandvoort, augustus 2017

Na het vallen van de finishvlag bleek Joshua Kreuger de tijden direct op scherp te hebben gezet in de 1e, 2e en 5e ronde van de kwalificatie en hiermee de pole-position te pakken met een tijd van 2.04.662. De 2e positie ging naar Délano Schriek met een verschil van 0.090 van een seconde op Joshua Kreuger met Nico Vertelman op de 3e, Bas Nederlof op de 4e en Robert Westerman op de 5e positie.

Net achter de top-5 was het een net zo interessante combinatie aan rijders die er in de aankomende race een interessante race van wisten te maken. Zo vonden we Maarten Kolff op de 6e positie, maar ook Frank van Gasteren, Thomas Verkuijl en Bart Westerman op een 9e, 15e en 18e positie. Wesley Zonneveld, Martien Lekx en Erwin Blom waren door het “geen respect tonen voor de gele vlag” slachtoffer van de situatie op de baan en moesten hierdoor 5 plaatsen terug op de startopstelling van race 1.

Een race met een diagonale spanningsboog

De eerste race van de dag moest om 13.00 uur van start gaan, maar al snel werd duidelijk dat de start zou worden uitgesteld tot 13.25 uur. Alle rijders konden hierdoor weer uit de auto en kort daarna weer terug in de auto zodat de race kon beginnen.

Nadat de startlichten waren uitgegaan hadden we toch even het idee dat het een saaie race zou gaan worden om de koppositie, maar juist daarachter vonden we een spanning die zijn weerga niet kende. Joshua Kreuger was van start tot finish onverslaanbaar en vrijwel direct na de start weggereden van zijn concurrenten op de achtervolgende posities.

Jan de Jong, Derek Oosthoek en Kees Meijles in actie op Circuit Zandvoort tijdens de BMW E30 Cup

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

Jan de Jong, Derek Oosthoek en Kees “Rees Kees” Meijles waren in het begin van de race de rijders die zo’n beetje het startschot van het spektakel gaven. De eerste rijders die ronde na ronde de oorzaak van de diagonale spanningsboog waren wisten het echt heel lang vol te houden met mooie wisselingen in posities. We hebben het hier niet over 2 rijders, maar over een groep van 5 rijders bestaande uit Steve de Volder, Cor Wals, Frank van Gasteren, Kees Ooyevaar en Raimond Brakenhoff die, als we het zo kunnen inschatten, echt hebben genoten van een prachtige race onderling.

Groep rijders zorgen voor close-racing in de BMW E30 Cup op Circuit Zandvoort

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

Nick Geelen en Maarten Kolff kwamen elkaar zo tegen de 4e ronde tegen en wisten het met zijn tweeën erg spannend te maken. Nick Geelen was dan ook echt gas aan het geven om Maarten Kolff voorbij te komen, maar werd met name bij het ingaan van de Tarzanbocht verschalkt door het late remmen door Maarten Kolff. Wat een wagenbeheersing kan dit worden genoemd waarnaar een behoorlijk aantal toeschouwers vol bewondering stonden te kijken. Niet remmen bij het 100 meter bord, maar gewoon bij de 70 meter en hiermee alsnog een mooie exit weten te creëren. Met name door deze gevechten wist Koenraad Schulten zich in een uitermate goede uitgangspositie te rijden om de twee rijders in te halen en lag er zeker een mogelijkheid voor de coureur uit Delft. Helaas liep deze inhaalactie in de Tarzanbocht iets minder goed af wegens ruimtegebrek op het circuit waardoor Nick Geelen en Maarten Kolff elkaar hadden geraakt. Een vroegtijdig einde van de race voor deze rijders en een 30 seconden tijdstraf tot gevolg voor Koenraad Schulten waardoor hij als 19e in de eindlijst kwam te staan.

Maarten Kolff, Nick Geelen en Koenraad Schulten in gevecht op Circuit Zandvoort

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

Naarmate de race vorderde waren de rijders voorin het veld van elkaar vandaan gereden maar vonden Nico Vertelman, Bas Nederlof en Robert Westerman elkaar toch weer terug. Nico Vertelman wist zijn momentum volledig te gebruiken en uiteindelijk de 3e positie van Bas Nederlof over te nemen waarna we de laatste 2 ronden van de race in gingen. Etienne Olivier en Erwin Blom waren in deze ronden aan elkaar gewaagd en wist ook Raimond Brakenhoff aan het eind van het rechte stuk voorbij te gaan aan Frank van Gasteren door goed gebruik te maken van de slipstream.

Nick Geelen baalt na het uitvallen in de eerste race op Circuit Zandvoort

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

Nadat de race werd afgevlagd wist Joshua Kreuger de race met zo’n 6 seconden voorsprong te winnen met Délano Schriek op de 2e, Nico Vertelman op de 3e, Bas Nederlof op de 4e en Robert Westerman op de 5e positie.

Maarten kolff vastbesloten sterker terug te komen

Toen we tussen de races door Maarten Kolff even tegenkwamen was het wel duidelijk: die heeft de smaak te pakken. Met het remmen zit het meer dan goed, maar de pure topsnelheid zal naar eigen zeggen de komende tijd worden aangepakt. Hierdoor is het niet perse nodig om de limiet extreem op te zoeken om zo rijders als Nick Geelen en Koenraad Schulten voor te kunnen blijven. We gaan Maarten Kolff vanuit de BMW E30 Cup natuurlijk in de gaten houden de komende race en zijn zeer benieuwd naar het vervolg van zijn seizoen!

Joshua Kreuger wint de 50 minuten race waarin de échte DNRT spanning achter hem zou plaatsvinden

De extra factor van deze racedag zat in de 50 minuten race met één verplichte pitstop tussen de 15e en 35e minuut. Niet alleen leuk omdat het team achter de rijder ook bepalend kan zijn, maar ook doordat rijders die (nog) beter presteren in langere afstanden ook een uitgelezen kans kregen om een mooi resultaat neer te zetten.

Délano Schriek met een grote groep rijders achter hem in de BMW E30 Cup

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

De start was ook tijdens de 50 minuten race niet erg spannend te noemen en wist Joshua Kreuger opnieuw de snelheid erg hoog te leggen en vrijwel direct een afstand te nemen van de andere rijders. Nick Geelen begon zijn race vanuit de pitstraat door de problemen uit de eerste race. We waren dan ook erg benieuwd wat Nick Geelen kon presteren deze race om zo de verloren punten voor het kampioenschap te kunnen beperken.

Raimond Brakenhoff, Erik Holthuisen en Bjorn Hees waren de rijders die in het begin van de race afvielen met technische problemen en was vooral Délano Schriek de rijder die geen punt had om naartoe te rijden. Nico Vertelman, kon in navolging van Bas Nederlof en Robert Westerman, het gat naar Délano dicht rijden tot aan het openen van de pitstraat. Robert Westerman was van de top 5 de eerste rijder die zijn pitstop maakte in de 10e ronde, gevolgd door Délano Schriek, Nico Vertelman, Bas Nederlof en Joshua Kreuger in de 11e, 12e, 13e en 15e ronde.

Het veld was weer druk bezet met alle coureurs uit de BMW E30 Cup

Foto door Thomas Bakker / TNA Fotografie ©

Het gevolg van deze pitstops was dat Nico Vertelman de 2e positie van Délano Schriek kon overnemen en de hiërarchie in het veld niet goed zichtbaar meer was voor het publiek zonder livetiming. Rob Veldman en Martien Lekx wisten ook wat plaatsen te winnen in deze race waardoor zij als 19e en 20e over de finish kwamen en kreeg Jim Holthausen wegens rijgedrag nog een 10 seconden tijdstraf.

Als we dan weer de race voorin het veld volgen bleken Nico Vertelman en Délano Schriek het de laatste 10 minuten van de race erg spannend te gaan maken. Ronde na ronde bleven de rijders achter elkaar rijden en wist Délano Schriek door de druk enorm hoog te leggen op Nico Vertelman een klein foutje af te dwingen. Hierdoor kwam Délano Schriek met een verschil van 0.810e van een seconde als 2e over de finish met Nico Vertelman als 3e, Robert Westerman als 4e en Bas Nederlof als 5e over de finish.

Het enthousiasme uit de race is duidelijk zichtbaar voorafgaand aan het podium

Net voor het podium vonden Nico Vertelman en Délano Schriek elkaar weer en hier was het plezier tijdens de afgelopen race echt goed zichtbaar. In het dagresultaat was Joshua Kreuger absoluut de sterkste vandaag en mochten Délano Schriek en Nico Vertelman de 2e en 3e positie innemen.

Het podium van de BMW E30 Cup na afloop van de race op Circuit Zandvoort

We kunnen dan ook niet wachten tot de volgende race eind september op Circuit Zandvoort, want het kampioenschap ligt nog volledig open in de BMW E30 Cup.

De DNRT, officials, marshalls en alle andere betrokkenen bedankt voor de super racedag!

Nieuws