Nico Vertelman, de kampioen van 2017

Op een zonovergoten Circuit Zandvoort ging het zaterdag 14 oktober gebeuren. Het spektakelstuk van het seizoen. De klap op de daadwerkelijke vuurpijl die zeker na de diskwalificaties van de voorgaande race in september de complete tussenstand in het kampioenschap heeft omgegooid en onverwachte, maar terechte winnaars naar voren bracht.

Zoals wel vaker dit seizoen zat het weer absoluut mee voor de finale races van de BMW E30 Cup. De spanning was dan ook hoog, zeker voor de in de top-3 staande rijders Nico Vertelman, Délano Schriek en Raimond Brakenhoff die tijdens deze racedag veel konden winnen maar ook een heleboel konden verliezen.

De kwalificatie

Met direct een kwalificatie en drie races op het programma was het een echte uitdaging voor rijders en teams om de juiste afstelling snel te vinden. Diverse monteurs stonden dan ook te wachten in de pitstraat om het over- en onderstuur te kunnen verhelpen en de bandenspanning aan te passen. De sessie gaat zoals gewoonlijk bijzonder snel voorbij, waarin Tobias Kreuger met een tijd van 2.03.847 de pole-positie pakt. Achter hem volgt Joshua Kreuger en Martijn Hartjes met een tijd van 2.05.161 en 2.05.230.

De rijders voor het kampioenschap waren dus niet te vinden in de top drie, maar waren er ook niet echt ver vandaan. Zo vonden we Délano Schriek op een vierde, Raimond Brakenhoff op de zevende en Nico Vertelman op de negende positie. Tijdens de kwalificatie hadden Nico Vertelman en Délano Schriek elkaar al een keer gevonden, maar niet helemaal zoals beide rijders het graag hadden gezien. Waar ondertussen een aantal straffen werden uitgedeeld aan Bas Nederlof, Kees Meijles en Alex Jonker door de wedstrijdleiding, wisten de twee kampioenskandidaten elkaar onder vier ogen gerust te stellen en een sportieve wedstrijd te wensen. Het vizier kon officieel richting de eerste race van de dag.

Race 1

De spanning steeg naar een hoogtepunt. Waarin de start al een voorbode was voor hetgeen er kon gaan gebeuren in de race waarin Tobias Kreuger niet goed van zijn plaats kwam en de leiding verloor aan zijn broer Joshua Kreuger. Met kort daarachter Délano Schriek, die Tobias nog wel voor kon blijven, ging het complete startveld richting het Scheivlak. En daar ging het direct mis voor een aantal rijders.

Martijn Hartjes nam de curbstone mee en raakt hierdoor de controle over zijn auto kwijt. Doordat Martijn hierdoor in de spin raakte waren er een vijftal rijders die hier helaas niet meer aan konden ontkomen. Raimond Brakenhoff, Peter Kreuger, Jonathan Kreuger en Arno van Daalen waren slachtoffer geworden van de complete chaos die ontstond. Een code-60 situatie tot gevolg die na twee ronden rijden zou worden vervangen voor de rode vlag. Het opruimen van het circuit neemt dusdanige vormen aan dat het gewoonweg niet verstandig was om door te blijven rijden. Een verstandige keuze van de wedstrijdleiding cq. officials waarna het wachten op de herstart kon beginnen.

Bas Nederlof in de Hugenholtz op Circuit Zandvoort

Foto door TNA Fotografie / Thomas Bakker

Bij de herstart die zo’n 50 minuten later zou beginnen bleek de raceauto van Peter Kreuger, Arno van Daalen en Martijn Hartjes dusdanig beschadigd te zijn dat de rijders niet meer aan de start konden verschijnen. Jonathan Kreuger en Raimond Brakenhoff konden in een reserve auto de race vervolgen of de schade repareren. Alle rijders, behalve Jonathan Kreuger, begonnen weer op de positie vanuit de kwalificatie. Nico Vertelman kreeg hierdoor vrij baan met maar liefst drie lege posities voor zich. Ruimte om in de buurt van Délano Schriek te blijven en de controle in eigen hand te houden. Nico Vertelman dacht er voor de start van de race dan ook realistisch over:

“Het is een sport tussen mens en machine en als mijn auto er mee stopt heb ik ook niets”

Tijdens de herstart ging de start van Tobias Kreuger ook een heel stuk beter waardoor hij dit keer de leiding kon vasthouden. Achter de leider kwamen Joshua Kreuger en Délano Schriek met elkaar in aanraking waardoor Joshua een stuk terugviel in het veld en alle zeilen moest bijzetten dit te corrigeren. Naarmate de race vordert heeft Nico Vertelman zijn rivaal Délano Schriek in het zicht. Délano Schriek zou de race moeten winnen en Nico Vertelman niet lager dan de 11e positie eindigen om deze dag nog spannender te maken dan deze al is.

Na afloop van de zeven resterende ronden valt de finishvlag. Tobias Kreuger wint de race met daarachter Délano Schriek op de tweede, Bas Nederlof op de derde, Frank van Gasteren op de vierde en Nico Vertelman op de vijfde positie. Voor Frank van Gasteren was het dan ook een top race waarin de rijder uit Utrecht een verbluffend resultaat wist neer te zetten. We zijn dan ook benieuwd of Frank zich volgend jaar ook vaker aan de start van de BMW E30 Cup zal gaan melden om mee te strijden voor de overwinning. Ook tijdens deze race werden er een aantal straffen uitgedeeld waarin Joshua Kreuger zeven posities naar achter ging door een tijdstraf van 10 seconden.

Raimond Brakenhoff wist met gerepareerde schade en al zijn racebolide als negende over de finish te krijgen en had ook Jonathan Kreuger een mooie inhaalrace verreden. Met een zevende positie als eindresultaat.

Racen in de BMW E30 Cup is spannend. Zeker tijdens de laatste race van het seizoen.

Foto door TNA Fotografie / Thomas Bakker

Race 2

De start van de tweede race van de dag ging voor het gehele veld goed. Ook nu vallen Joshua Kreuger en Jonathan Kreuger op. Joshua die na zijn straf al snel weer terug naar voren kwam en Jonathan die ook naar voren komt om nog een behoorlijk aantal belangrijke punten voor het kampioenschap te behalen. Tobias Kreuger wint ook deze race die door het korte format vrij snel voorbij was met Délano Schriek met een verschil van 2.035 seconden op de tweede en Joshua Kreuger op de derde positie. Nico Vertelman eindigt op de 6e plaats en Raimond Brakenhoff, die ook nog kansen had tijdens deze dag de tweede positie in het kampioenschap over te nemen, kwam als 8e over de finish.

Tobias Kreuger gevolgd door serieuze concurrentie op Circuit Zandvoort

Foto door TNA Fotografie / Thomas Bakker

Het tellen van de punten begint niet alleen bij CC-Racing maar ook bij Schriek Motorsport. En al snel blijkt dat Délano Schriek de race moet winnen en Nico Vertelman als 19e of lager moet eindigen. Een vrijwel onmogelijke taak voor Délano Schriek die zelf ook reageerde op de kleine kans die hij nog had.

“Dit zal een onmogelijke opdracht worden waarin Nico gewoon zijn race zal rijden en het kampioenschap binnen zal halen. Daar zal ik genoegen mee moeten nemen”.

Race 3

De allerlaatste race van het seizoen. Een alles of niets race voor veel rijders. Niet alleen de kampioenskandidaten, maar ook voor rijders die nog enkele plekken wilde winnen in het kampioenschap. Het gehele veld kwam goed door de eerste bochten van Zandvoort. Ook nu was Tobias Kreuger oppermachtig en gaf de leiding niet meer uit handen waarin we Frank van Gasteren al snel missen. Na twee ronden komt Frank met zijn auto de pitsstraat ingereden door nog onbekende redenen. Bart Westerman van TIM Tuning weet deze plek met succes in te nemen en is hevig in gevecht met Koenraad Schulten. Niet veel later weet Diego Remmers zich bij deze twee rijders te voegen en net voor het vallen van de finishvlag voorbij te gaan aan Koenraad Schulten. Een spannend gevecht die we mogen verwachten bij de BMW E30 Cup.

Foto door TNA Fotografie / Thomas Bakker

Verderop in het veld zagen we ook Harm van de Leek Sr. naar voren komen. Met wat duw en trekwerk weet hij als 21e over de finish te komen, maar moet deze plek al snel inleveren door een tijdstraf van 20 seconden. Een 25e positie als gevolg, maar wel een race waarin de potentie zichtbaar was. Buiten de familie Kreuger rijdt Harm van der Leek regelmatig samen met zijn zoon Harm van der Leek Jr. in de BMW E30 Cup. Samen met vrienden Willem en Kees Meijles beleven ze samen geweldige racedagen en gaan we hier komend seizoen zeker wat verder op in.

Délano Schriek weet ook deze race als tweede te eindigen en ondanks wat spannende pogingen van Kees Meijles weet ook Nico Vertelman de zesde positie binnen te halen. In combinatie met de negende positie van Raimond Brakenhoff blijft de stand in het kampioenschap ongewijzigd.

Nico Vertelman van CC-Racing kampioen van de BMW E30 Cup 2017

Nico Vertelman en Melissa Cheyenna van MELTV na het behalen van het kampioenschap in de BMW E30 Cup

Nico Vertelman wist zijn zenuwen tijdens deze racedag onder controle te houden en hiermee zijn allereerste persoonlijke kampioenschap binnen te halen in de BMW E30 Cup. Een verdiende prestatie die voor Nico Vertelman wellicht onverwacht was, maar niet minder verdiend.

De top-3 in het kampioenschap van de BMW E30 Cup 2017

Eindstand in het kampioenschap:

  1. Nico Vertelman (665 punten),
  2. Délano Schriek (633 punten),
  3. Raimond Brakenhoff (604 punten);

We kunnen dan ook terugkijken op een bijzonder seizoen. Een seizoen waarin voor een aantal rijders enorme dieptepunten zaten maar ook een aantal hoogtepunten meegemaakt mochten worden.

Alle rijders en fans bedanken Huub Vermeulen, Ria Waterreus, de wedstrijdleiding, marshalls, technische commissie en alle andere mensen die bij hebben gedragen aan dit seizoen. Op een nog spectaculairder seizoen 2018!

Nieuws